RIJDEN MET DE LIJN
Vanaf 1 september 2015 stopt het algemeen gratis vervoer van De Lijn voor 65-plussers.
Maar er bestaat nog heel wat onduidelijkheid over het nieuwe abonnement en de nieuwe tarieven. Daarom zetten we alles even op een rijtje.
Wie behoudt een gratis abonnement van De Lijn?
De volgende groepen 65-plussers hebben recht op een gratis abonnement:
Deze mensen moeten niets doen als zij reeds in het bezit zijn van een MOBIB-kaart (de kaart waarvoor men 5 euro betaalde). Het gratis abonnement wordt vanaf 1 september 2015 automatisch opgeladen.
Wie heeft recht op een abonnement aan verlaagd tarief van De Lijn?
65-plussers die het statuut van Vervoersgarantie hebben, kunnen een abonnement kopen aan verlaagd tarief, nl. voor 40 euro. Dit statuut wordt toegekend aan personen die recht hebben op de Inkomensgarantie voor Ouderen (IGO) of het Gewaarborgd Inkomen voor Bejaarden.
Aangezien De Lijn niet over de gegevens van alle personen die in aanmerking komen voor de Vervoersgarantie, kan het nodig zijn dat de rechthebbende zich uit eigen beweging tot De Lijn of het OCMW moet wenden.
Wie betaalt het tarief van 50 euro voor een Omnio 65+ abonnement van de Lijn?
Wie heeft geen voordeel bij een abonnement van de Lijn?
Biljetten en lijnkaarten kan je kopen in de Lijnwinkel, krantenwinkels en supermarkten, NMBS-stations, verkoopautomaten van De Lijn, enz. Een SMS-ticket krijg je door DL te sms'en naar het nummer 4884.
OPGEPAST : Geen abonnement zonder MOBIB-kaart
Een Omnipas 65+ abonnement wordt opgeladen op een MOBIB-kaart. Voor de aanmaak van een MOBIB-kaart blijven senioren 5 euro betalen. Deze kaart blijft 5 jaar geldig.